Cara Menjalani Pola Hidup Sihat Yang Benar

Bagaimana cara menjalani pola hidup sihat yang benar dan pasti merupakan suatu soalan yang sering anda tanyakan keberbagai nara sumber yang berkaitan dengan kesihatan bukan?

Soalan ini juga yang membuat setiap orang menjadi penasaran, bagaimana boleh menjadi sihat, jika pola hidupnya saja tidak sihat. Sebenarnya pola hidup yang benar tidaklah susah akan tetapi juga tidaklah gampang, kerana setiap mempunyai keadaan badan yang berbeza-beza.

Ada yang bergadang tiap hari, akan tetapi tidak memberi kesan kepada kesihatan beliau, akan tetapi ada yang bergadang hanya 1 hari langsung mengalami demam atau meriang. Hal ini disebabkan daya tahan seseorang yang berbeza-beza. Akan tetapi pada dasarnya setiap manusia pasti mengingikan pola hidup yang sihat, hanya saja mereka tidak mengetahui bagaimana caranya.

Cara Menjalani Pola Hidup Sihat
Cara Menjalani Pola Hidup Sihat

Cara Menjalani Pola Hidup Sihat yang Benar

Disini saya akan berkongsi pengalaman bagaimana cara menjalani pola hidup sihat yang baik dan benar menurut pelbagai sumber kesihatan yang ada sekarang. Langsung saja:

1. Tidur yang teratur dan cukup, pola tidur yang sihat sebenarnya dari jam 9 malam hingga dengan jam 6 pagi. Karena jam tidur yang normal dan sihat adalah 8-9 jam. Jika anda tidur kurang atau lebih dari 8-9 jam, akan ada kemungkinan anda akan mengalami sesuatu yang membuat anda menjadi tidak sihat. Jadi ingat !!! tidur yang yang cukup itu sangat penting.

2. Makan makanan 4 sehat 5 sempurna juga merupakan pola makan yang sihat, dan sekurang-kurangnya 3 kali sehari. Adapun makanan 4 sehat 5 sempurna tidak perlu saya jelaskan disini, akan dapat mengetahui dengan melihat artikel saya yang lain.

3. Jika anda seorang pekerja, jam kerja anda maksimum 10 jam sahaja, jika lebih dari itu ditakutkan tubuh anda akan terdedah kepada penyakit kerana terlalu berlebihan dalam penggunaannya dalam bekerja.

Kerana tubuh memerlukan rehat juga untuk kembali ke keadaan yang normal kembali. Jika tubuh anda dalam keadaan tidak normal, makanya ada kemungkinan anda akan mudah diserang penyakit.

4. Jauhi rokok, makanan cepat saji, minuman beralkohol dan lain-lain yang boleh merosakkan organ tubuh anda.

5. Dan yang terakhir teratur dalam bersenam, sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Kerana sukan sangatlah penting dalam menjaga keseimbangan tubuh anda dan boleh menjaga tubuh anda tetap bugar.

Sebenarnya masih banyak lagi pola hidup sihat yang lain, akan tetapi yang saya jelaskan disini merupakan garis besar dari menjalani pola hidup sihat yang benar, tinggal anda tambahkan lagi didalam kehidupan seharian anda.

Demikianlah pengalaman yang dapat saya berikan dalam Cara Hidup dalam Pola Hidup Sihat Yang Benar Dan Pasti, semoga bermanfaat bagi anda. Dan salam sihat ..

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Cara Menjalani Pola Hidup Sihat Yang Benar